De eerste week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jasmijn Horst - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jasmijn Horst - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Jasmijnenraoul

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

17 November 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

****
Update...
Net een berichtje gehad van de huiseigenaar van het appartement, het kan nog tot volgende week vrijdag duren voordat we erin kunnen. Dat word weer wat op en neer mailen en kijken wat we eraan kunnen doen
****

de eerste week zit er alweer op hier in Kaapstad. Dingen beginnen nou een beetje op gang te komen. We hebben als t goed is binnen een paar dagen een mooi appartementje bij de kust (7 minuten lopen!) en het centrum in blouberg/table view. (voor de fanatiekelingen op google maps: 33 Arum Road, Table View, Cape Town, Western Cape, South Africa. 33 is denk ik niet ons huisnummer, maar volgens google maps wel;) ). We hopen er zo snel mogelijk in te kunnen, want t hostel is heel gezellig, maar t is onhandig als je eten steeds gejat wordt en t is voor jasmijn, die vandaag met haar stage begonnen is, niet handig om vanaf hier naar haar stageplaats te gaan. We hebben nog geen auto, omdat het in de stad te druk is om fatsoenlijk je auto kwijt te kunnen. Jasmijn moet nu dus iedere dag een stuk om met de bus, om vervolgens met iemand naar Ratanga Junction te kunnen rijden.

We zijn naar het Two Oceans Aquarium geweest, waar ze allerlei soorten visjes, alen, haaien, schelpdieren en penguins hadden. Nog geen wilde gezien. En we hebben deze week een hele touristische tour gedaan. Bovenin een rode bus met open dak zitten en allerlei verschillende stops gehad, waar je dan uit kon stappen en soms een rondleiding kon krijgen.
Toen we eenmaal de opstap plaats gevonden hadden (weer in V&A) zijn we eerst een stukje door t centrum gereden en al vrij snel waren we de stad uit en zagen we een hele andere kant van Kaapstad. Aan de andere kant van de tafelberg heb je een klein gebied, waar relatief veel regen valt. Alles staat vol begroeiing en er zijn (wat ze zeggen...) de oudste botanische tuinen ter wereld. We zijn even uitgestapt en hebben een rondje gelopen. Het was heel fijn om even een frisse hap lucht te kunnen nemen ipv alleen die uitlaatgassen en benauwde stadslucht.
Na een tijdje rondgewandeld te hebben zijn we weer op een bus gestapt en doorgereden naar de Groot Constantia (geloof ik), waar de Constantia wijnen vandaan komen. Helaas geen proeverij mee gedaan (dat doen we een keer in Stellenbos), maar wel weer een stukje door de wijnvelden gewandeld.
De volgende stop die we gedaan hebben was bij een township (Imizamo Yethu 25-30 duizend inwoners). Het is heel raar om eerst door een wijk te rijden waar landhuizen staan met enorme lappen grond en dure hotels eromheen en dan vervolgens aan de overkant van de weg ineens een township te zien. Ook hier zijn we uitgestapt en hebben we een korte rondleiding gekregen door een van de bewoners die een soort tourguide was en iedereen leek te kennen. De mensen in het township waren heel vriendelijk en er werd eigenlijk niet gebedeld. Alleen een paar kinderen die eerst heel aardig leken en opgetild wilde worden lieten je daarna niet met rust omdat ze snoep wilden. We hebben een winkeltje waar ze "papier" (sieraden van kraaltjes en opgerolde papiertjes) verkochten, het museum van Imizamo Yethu (een huiskamertje met foto's aan de muur), een "Irish Pub" (een ierse premier die 500 huizen heeft laten bouwen daar, heeft ook een pubje laten neerzetten) en een peuterspeelzaaltje/kindercreche gezien. Bij de peuterspeelzaal wilde iedereen op de foto en wilde iedereen een high five van jasmijn:). Het was apart om de uit puin opgebouwde hutjes te zien , waar dan vervolgens wel gewoon tv's in stonden en mensen hadden bijna allemaal een mobiele telefoon (danwel met touch screen, etc). Overal was gewoon drinkwater, wat door de overheid gratis beschikbaar was gesteld. Leuk om te zien dat die mensen voor hun gevoel niet lijken te leven in armoede, maar juist heel blij zijn met wat ze bereikt hebben en graag naar school gaan.
Toen we weer terug waren bij de bus zijn we langs de kust terug gereden. Wat is de zee hier mooi blauw! We zijn nog een keer uitgestapt bij Hout Baai, waar je boot tochtjes kan doen naar Seal Island, maar daar was het te laat voor, andere keer dus. Wel nog een paar zeehonden gezien!:)

Nou moet ik er een eind aan gaan breien, Jasmijn is aan het werk, en ik krijg smsjes van de iemand waarvan we denken dat een soort 2e makelaar is en ik moet een auto gaan regelen voor t weekend:).

X Raoul en Jasmijn

• 17 November 2011 - 10:39

Quinten:

Super! Klinkt als een uitstekend begin. Al veel foto momentjes volgens mij ;) ben benieuwd naar de volgende update!

• 17 November 2011 - 10:56

Miep En Iris:

Hey daar in Afrika,

Zo zeg doe maar luxe met jullie apartement. Ziet er goed uit (lang leve google maps en street vieuw). Ik heb even snel een virtuele tour door jullie nieuwe buurtje gemaakt. Jasmijn veel plezier met je stage plek. We zijn erg benieuwd hoe het bevalt.
    Wanneer komen de foto's op de site? Nou veel plezier verder. Wij maken ons als vast een klein beetje op voor onze trip. Volgende week 5 dagen Londen.

groetjes uit koud Etten-Leur

• 17 November 2011 - 11:17

Nasim:

Leuke foto's! Het ziet er geweldig mooi uit daar, heel anders dan ik me had voorgesteld! En lekker dat er een pub is :D.
    Wel vreemd van dat appartement, maar dat komt vast nog wel goed ;).

Succes ermee en groeten uit Tilburg!

• 17 November 2011 - 12:09

Sharon:

Wow wat een mooie en leuke foto's! :D Volgens mij hebben jullie nu al superveel gezien en gedaan. Jammer dat jullie pas volgende week vrijdag in het appartement kunnen. Zal hem ook nog opzoeken op google maps ben benieuwd! :) Tom heeft jicht in zijn voet en gaat vandaag aan de zware pijnstillers, hopelijk vallen ze een beetje goed. Ik ga zelf dit weekend met vriendinnen naar een Landal huisje. Jullie nog veel plezier en succes met je stage Jasmijn! xxx

• 17 November 2011 - 13:29

Oma Coba :

jullie mailtje net gelezen leuk dat ik zo mee kan genieten leuke foto''s trouwens kees heeft voor ons ook al kamers geboekt dus daar komt ook al zicht op ik begin er nu ook al wat naar uit te kijken zo ik ga direct naar niels we gaan samen uit eten het allerbeste mg et jullie en tot horens liefs oma coba......groetjes

• 18 November 2011 - 07:53

Maja Kees:

leuke fotos, vooral raoul met kids is leuk,
    we zijn net terug van de cursus en gaan vanavond naar queen .
    we zijn wel benieuw hoe het jasmijn bevalt op haat stage plek.
    ben bezig met de guesthouses maar de betaling wil nog niet lukken, maar komt vast goed, zal de adressen straks doormailen.
    suc6 met appartement

groetjes van ons

• 18 November 2011 - 09:52

Lily:

Wat een prachtige foto van jou, Raoul, met die twee kleine gabbertjes.
    Indrukwekkend, vooral de woongebieden.

• 18 November 2011 - 20:40

Opa Oma V.d. Horst:

bedankt voor het mooie reisverslag, we kunnen ons nu een beetje voorstellen hhoe het er uitziet, jammer dat het met het appartemenet nog niet wil lukken, zijn benieuwd in wat voor setting jasmijn haar stage beleeft,
    op safari,?????? groetjes opa oma
    ik had voor mijn verjaardag van I && m een mooi tijdschrift gekregen, reismagazine columbus,toevallig met verhalen over singepare EN zuid afrika,
    ik citeer eer de hollandse roots van de stad (kaaostad dus) en verken de stad op de fiets je kunt nu van het zakencentrum naar het populaire strand van Blouberg fietsen
    groetjes opa oma sorry voor de tikfouten krijg ze niet gecorrigeerd

• 20 November 2011 - 10:35

Cobie:

dag lieverds
    ik zie heel veel bekende plekken .
    daar ben ik ook geweest .township erg in druk wekkend.de wijn proeverij moet je met oma doen dat is prachtig om te zien
    stellenbos is een groot natuur reservaart ga nu zelf een weekje weg
    tot mail;s .
    groetje;s cobie.

• 21 November 2011 - 13:06

Opa En Oma Heeze:

Hardstikke mooie foto"s die jullie gemaakt hebben! Er gaat een hele nieuwe wereld open voor jullie. Geniet van de mooie natuur. Veel succes met het appartement. We hebben het op Google gezien, heel mooi!
    Veel liefs en kusjes van Opa en Oma uit Heeze.