Garden Route - Reisverslag uit Table View, Zuid-Afrika van Jasmijn Horst - WaarBenJij.nu Garden Route - Reisverslag uit Table View, Zuid-Afrika van Jasmijn Horst - WaarBenJij.nu

Garden Route

Door: Jasmijnenraoul

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

12 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Table View

Hallo Allemaal,

Inmiddels alweer drie weken geleden... De tijd gaat ook zo snel hier! Er is natuurlijk weer een hele hoop gebeurd hier. We hebben onder andere de tijd met Gert-Jan gehad en daarna hebben Jasmijn en ik samen nog het een en ander ondernomen, waaronder de wereldberoemde Garden Route.

Ik zal gewoon maar bij het begin beginnen. Zoals in het vorige verslag al stond, was Gert-Jan hier aangekomen de dag van de inbraak. Ik ben vorige keer gestopt bij het vertrek naar Matjiesfontein. We 's avonds een accomodatie geregeld om te overnachten in de Kaaroo en zijn de dag erop optijd vertrokken richting het Noord-Oosten. Na een paar uurtjes rijden kwamen we aan in Matjiesfontein. Een ouderwets Victoriaans dorpje wat nu alleen nog maar dient als hotel. Het bestaat dan ook uit een treinstationnetje, winkeltje, een hotel en wat huisjes. Er wonen een kleine 400 mensen. Een mooi, klein, schilderachtig plaatsje, wat mij ergen deed denken aan een oud cowboystadje.
Na wat gegeten te hebben zijn we doorgereden naar onze overnachtingsplaats. Dat bleek 40 km de Karoo in te zijn (De Karoo is een semi-dessert gebied) over een hobbelige onverharde weg. Eenmaal aangekomen bij de huisjes, bleken het een soort kleine rijtjeshuisjes te zijn, die mooi waren ingericht en de complete electriciteitsvoorziening uit de omliggende zonnepanelen haalde. Met name 's nachts merkte je dat je ver van de bewoonde wereld af zat. Ik denk niet dat ik ooit zoveel sterren gezien heb als die nacht en buiten hoorde je (op wat geritsel van dieren en vleermuizen na) helemaal niks. De tweede dag hebben we een stuk gewandeld in de omgeving daar, wederom erg mooi!

Verder hebben we de verdere twee weken nog vanalles gedaan. We (papa en ik) hebben de botanical gardens doorgelopen, we zijn met zn drieën een deel Lion's Head opgeklommen (berg naast de tafelberg), en natuurlijk het bezoek aan Mzoli's en Gugulethu, het township waar Max, Zolani, Thembile en Xman wonen. We waren er al meerdere keren geweest, maar vonden dat Gert-Jan het ook een keer moest meemaken. Zeker nadat t niet gelukt was alles optijd te regelen met de ouders van Jasmijn.
Nadat we afgesproken hadden bij het vliegveld zijn we, na het terug vastmaken van de bumper van Max' auto, richting Mzoli's gereden. Voor het eerst dat wij het zagen was er live muziek. Heerlijk swingende afrikaanse muziek, waar verschillende mensen helemaal op los gingen. Na vleis, pap en bier gehaald en opgegeten te hebben, zijn we aan de wandel gegaan. Max heeft ons weer een rondleiding gegeven door Gugulethu, waarna we bij "Terraz Place" (De bar van Thembile) nog enkele biertjes gehad hebben, en gezellig hebben zitten kletsen met de locals.

Na Gert-Jan 's ochtends vroeg op het vliegveld gezet te hebben ben ik terug naar huis gereden en hebben Jasmijn en ik besloten de Blauwpunt Hike in Montagu maar eens te gaan proberen. Snel weer twee bedden in de barn geboekt en de dag erop weer vertrokken naar Montagu. We waren al vroeg bij de barn, dus hebben een paar mountainbikes gehuurd om een stuk in de omgeving te gaan fietsen. Erg leuk om weer een keer op een fiets te zitten, was ook alweer 4 maandjes geleden! Helaas waren de fietsen niet je van het (lees: kapotte trap as, versnellingen werkten niet, dat gold/goldt?... ook voor de remmen). Toen we weer veilig terug waren zijn we inkopen gaan doen voor het avondeten, waarna we optijd zijn gaan slapen. De volgende ochtend zijn we redelijk optijd begonnen aan de hike. De hike duurt 15,6km. Klinkt als een stevige wandeling, maar als je bedenkt dat je tijdens de hike het grootste deel in de zon loopt (38'C) en naar een bergtop loopt die ruim 1000 meter hoger ligt dan het startpunt, wordt het ineens een hele stevige wandelin. Gelukkig hadden we deze keer wel genoeg water bij ons (totaal ongeveer 9liter). In een dikke 8 uur (met veel stops), hadden we de hike erop zitten. We hebben onszelf daarna beloont op een etentje bij het restaurant waar we de vorige keer heerlijke bobotielasagna gegeten hadden. Helaas hadden ze besloten de menukaart te veranderen... Geen bobotielasagna, toch lekker gegeten.
De dag erop zijn we rustig aan terug naar huis gegaan.
Eenmaal thuis besloten we te proberen de Garden Route te gaan rijden de week erop. Dit kon natuurlijk alleen als Jasmijn vrij had die week. Normaal krijgt ze haar rooster zaterdag, maar in dit geval pas zondag ochtend. Na om 9uur 's ochtends te horen dat ze vrij had de hele week hebben we (met name Jasmijn) de Route in een paar uurtjes geboekt. Dat wil dan ook zeggen dat we 3 uurtjes later in de auto zaten, en opweg gingen richting de "Garden Route".
Omdat het begindorpje erg druk was, en alles volgeboekt was, besloten we te overnachten in Oudtshoorn. We wisten niet zeker hoe het Guesthouse eruit zou gaan zien, maar dat bleek alles mee te vallen! Een prachtig zwembad, ruime slaapkamer, hele grote douche (2 douches in 1), heel groot ligbad en een goed ontbijt, bleek de dag erop. Toen we 's avonds op de bank in de "woonkamer van het guesthouse" zaten, viel ineens de stroom uit. Dat bleek in het hele dorp zo te zijn. Een van de eigenaren kwam een acculamp brengen, waarna we na lekker in bad te zijn geweest, optijd zijn gaan slapen. Dat was de eerste stroomuitval deze 4 maanden voor ons.

De volgende dag zijn we naar de Cango Wildlife Reserve gegaan. Een soort dierentuin, met vooral katachtigen. Naast de (voor Afrika) gebruikelijke Luipaard, Cheetah en Leeuw, hadden ze ook witte tijgers. Erg mooie dieren, vooral de jonge dieren (net 3 maanden oud). Ontzettend speels en de oppasser kon ook amper door het hok lopen zonder dat de beesten als jonge katten via haar broek omhoog probeerde te klimmen.

Na het bezoek aan het Reserve, zijn we doorgereden naar Knysna. Een stadje aan de Garden Route, waarvan bijna de volledige economie draait om tourisme. Er zaten dan ook een hele hoop guesthousen, B&B's en Hostels. Eenmaal bij ons hostel aangekomen bleken we wederom een mooie kamer te hebben en was het hostel erg gezellig ingericht. De eerste nacht was het vrij rustig, omdat er amper andere gasten waren. Later op de avond hebben we wel nog kennis gemaakt met een aparte familie die vanuit Johannesburg naar Knysna gingen verhuizen, en toen ze aankwamen, bleek het huis aan andere mensen verhuurd te zijn. Alsof dat nog niet erg genoeg was, was hun vrachtwagen met verhuisspullen overvallen en over de grens verdwenen, en tot slot hun bagagerek van het dag gewaaid, een ravijn in. Ze hadden dus alleen nog wat ze in de auto hadden, waaronder 2 katten, een vogelspin, 2 slangen en scorpioen. Al met al een heel vriendelijk en gezellig gezin om 's avonds mee te kletsen.
De dag erop hebben we een kanotour gedaan door de bossen en weilanden van Knysna. Een erg mooie tour, met een gezellige gids, die daarna aanbood ons ook mee te nemen naar de Knysna Heads. (Knysna ligt aan een groot zoutwatermeer, waarvan die opening, tussen de heads, zorgt voor het onderstromen of droogleggen van bijna het gehele meer bij eb en vloed. De opening is "de gevaarlijkste" doorgang naar een haven (van Knysna) ter wereld (volgens de britste Navy), maar tevens een van de hoogtepunten van de hele Garden Route. Het uitzicht is prachtig!

De volgende stop was het TsiTsiKamma Forest. "De tuin van de Tuin Route", ook wel genoemd. Een heel groot bos, waar vanalles te doen is. Zo hebben we de eerst dag een Canopy Tour gedaan door het bos. Dat is een soort kabelbanen tour, waarbij je tussen platformen tussen de bomen door zoeft langs kabels tussen de 15 en 91 meter. Erg leuk om het bos eens van twintig meter hoogte te zien, in plaats van erdoorheen te lopen.
De dag erop was het tijd voor iets extremers, dachten we. We gingen watertuben over Storms River. Dat is een soort van Raften, in een soort zwemband. De tour begon met een sprong van 5 en 7 meter van een rots af, het water in. Best wel hoog, maar heel erg leuk. Helaas had het niet zoveel geregend de voorgaande dagen, waardoor het raften iets meer dobberen werd. Geen snelle waterglijbanen, maar wel wederom een prachtige kijk op het TsiTsiKamma Forest.

De halte daarna was het Addo Elephant National Park. We hadden om 12u een Game Drive (soort mini safari) geboekt. Door de wegwerkzaamheden onderweg, waren we helaas een beetje te laat in Port Elizbeth (vanuit daar zouden we naar Addo rijden). We besloten eerst naar het Hostel te gaan, vanaf waar we Addo belde en de game drive een dag opschoven. Omdat het dus nog vroeg was, zijn we opzoek gegaan naar een winkelcentrum, om te kijken of we wat extra kleren konden vinden. Die van ons waren wat harder gegaan dan gepland door de week heen. Eerst kwamen we bij een winkelcentrum aan de andere kant van Port Elizabeth. Dit was volgens mij vooral voor de plaatstelijke blacks en coloureds. Door de ontzettende drukte en rommeligheid zijn we snel opzoek gegaan naar een ander winkelcentrum. Ditmaal vonden we een wat overzichtelijkere mall. We hebben uiteindelijk kinderspeelgoed gekocht, zodat we 's avonds in het hostel wat te doen zouden hebben. Misschien kennen jullie het wel, de in een soort zacht steen begraven "fossielen/plastic speeltjes", die je dan uit kan graven.
Terug bij het hostel was het ineens heel druk geworden. Een soort collegesportsteam, wat dacht dat wij in plaats van speelgoed, kunst aan het maken waren. Ze stonden met een groepje stiekem, maar erg aandachtig mee te kijken. Later die avond hebben we met de aanvoerder zitten praten tot half 2 's nachts over dat hij vond dat het team wel optijd naar bed moest de dag voor de wedstrijd, en dat hij het niet vond kunnen dat mensen nog op stap waren...

Tot slot dan toch het Addo Elephant National Park. Na een goed uurtje rijden kwamen we aan in het Park waar we al snel de Game Drive startte. Aan het begin zei de gids dat er geen garantie was dat we veel dieren zouden zien (Het park is 1640Km2 groot). Al snel na dit zegje, zagen we de eerste olifanten. Een grote kudde, met onder andere een heel jong olifantje. Kort daarna zagen we zwijnen, de soort van The Lion King, Pumba achtigen, waarvan ik de naam niet in het Nederlands weet. Nadat iedereen uitgebreid de kans gehad had om foto's te maken, reden we verder om al snel verschillende antilopen en zebra's (:D!) te zien. Ondertussen was een van de parkopzichters langsgekomen en gezegd dat hij leeuwen had gezien eerder die dag. Het was wel een eind weg, maar onze gids besloot toch nog die kant op te rijden, om te kijken of we (bij hoge uitzondering, er zitten in het hele park 9 leeuwen...) deze grote katten konden vinden. Na een goed eind rijden, gingen we van het pad af, en echt "het park in", voorbij de "no entry" bordjes. Na even zoeken, zagen we ze dan echt, de leeuwen. Ze lagen heerlijk in de schaduw om zich heen te kijken en te genieten van hun rust (wat ze kennelijk 21uur per dag doen...). Alles bij elkaar een hele mooie game drive gehad dus! De foto's komen nog!

Na ons bezoek aan het Addo, was het dan toch tijd om richting huis terug te keren. Omdat de 769 km een beetje teveel was om aan het eind van de middag aan te beginnen, hadden we nog een hostel geboekt voor de terugreis. Deze lag in Wilderness. Een klein dorpje in de buurt van George. De weg ernaartoe was wat apart. Het was al pikkedonker, en we moesten 2km over een onverharde weg, waarna we het erf van het hostel op reden. Daar moesten we nog eens een eind over een zand/grasweg, om uiteindelijk een heel mooi, gezellig hosteltje te vinden. We hadden een prachtig uitzicht (dat bleek natuurlijk 's ochtends pas:P, toen de zon opgekomen was) over de zee. Er was een hele grote moestuin, waar Jasmijn een grote pompoen geplukt heeft om thuis iets lekkers van te koken.
Hierna zijn we vrijwel in een keer doorgereden naar huis.

Dat was het alweer! voor deze keer...

De foto's komen nog, (Ik heb inmiddels wel een camera van geleend geld van ouders (A) :D), maar nog even geen laptop. Wel foto's dus, maar die hebben even wat tijd nodig.

Heel veel groetjes uit Kaapstad weer!

X Jasmijn en Raoul

• 12 Maart 2012 - 20:57

Maja:

hebben we net weer internet (de glasvezelkabel is weer eens vernieuwd), snel de post binnen halen, meteen een 'klein' berichtje van jullie.
    wat een belevenissen weer, om alsnog jalours op te worden. Vol spanning wachten we de foto's af.
    en Jasmijn intussen maar hard werken??!!
    dat zal dan in iedergeval bij thuiskomst moeten om de kas te spekken!

• 12 Maart 2012 - 21:26

Nasim&Loes:

Haha ja we kennen de speeltjes! Die hebben we een tijdje geleden hier zelf ook nog uit zitten graven, maar toen wilde niemand geloven dat het kunst was... Maargoed, tof verhaal weer! Ik ben wel heel benieuwd naar de foto's!
    Veel geluk gehad met die leeuwen trouwens..! Als ik het zo even goed bedenk zijn leeuwen ongeveer max. 2,5m2.. en dan op een oppervlakte van 1640km2! Maargoed, genoeg met de onzin..
    Leuk verslag weer en fijn om te horen dat jullie zoveel beleven daar :) We wachten op de foto's!
    Groeten uit Tilburg ;)

• 12 Maart 2012 - 22:01

Kees/maja:

pumba is een "warthog"of ook wel een wrattenzwijn
    en.. de fossieltjes kennen we nog wel van vroeger

• 13 Maart 2012 - 08:50

Tilly:

wauw wat een verhaal weer :)
    Zo vergeet je wel weer effe de tegenvallers! En je hebt tóch altijd 'baas boven baas' want hoe kun je nu blij zijn dat je van je hele hebbe en houe bijna alleen de slang, de spin en de schorpioen nog over hebt ??!!
    Wat graaf je in Afrika uit zo'n speeltje? Ook n dino of is t dan een zebra-skeletje?

• 13 Maart 2012 - 08:50

Tilly:

wauw wat een verhaal weer :)

• 13 Maart 2012 - 08:51

Tilly:

hee, hoe doe ik dat nou??

• 13 Maart 2012 - 11:22

Oma Coba:

hoi jasmijn en raoul leuk weer iets van jullie te horen zo te lezen kunnen jullie het zowel vol houden ik benwel jaloers op jullie dat begrijp je zeker wel maar geniet er nog maareven vanstraks is het weer werken geblazen ik ben nieuwsgierig naar de foto

• 13 Maart 2012 - 11:24

Stan:

Klinkt weer fantastisch! Ik ben heel benieuwd naar de foto's, gezien jullie zo vaak zeggen dat het zo mooi is. Ik wacht af...
    Geniet ervan!
    Kus/Groet

• 13 Maart 2012 - 18:54

Miep En Iris:

Gelukkig weer een positief verhaal met hele leuke dingen. Ben benieuwd wat het volgend avontuur gaat worden.
    Ook wij zijn nieuwsgierig naar de foto's, we wachten geduldig af. Via waarbenjij.nu kan je een reziser tool downloaden dan hoeven we niet zolang te wachten ;-)
    We zien ze wel verschijnen.

Groetjes uit lenteachtig etten-leur

• 14 Maart 2012 - 20:36

Opa/oma V.d. Horst:

bedankt voor het mooie verhaal, goed dat jullie zo snel de draad weer oppakken, life goes on,
    de garden route had ik al op televisie gezien, je wordt momenteel dood gegooid met reisverhalen, en naar goed gebruik worden dan de hoogtepunten eindeloos herhaald, ik weet nu zeker dat ik nooit naar de noorse fjorden hoef,
    veel plezier verder en take care,
    groetjes vanuit een zonnig brabant.

• 15 Maart 2012 - 20:25

Ronald:

Het zat die andere mensen ook niet mee..

Goed om te horen dat het zo goed met jullie gaat! Nogmaals gefeliciteerd Raoul!

Gr Ronald

• 18 Maart 2012 - 13:01

Cobie:

fijn dat jullie nog steeds genieten .
    we helen en ik zijn nu onze reis aan het voorbereiden dit duurt ook maar 2weken meer ben benieuwd hoe het in maleisie is .we willen volgend jaar naar nieuwzeeland .helen heeft hier gewoond.en in juni hebben wij een huis geboekt in ettenleursamen met anneke.nog heel veel plezier