Hikes! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jasmijn Horst - WaarBenJij.nu Hikes! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jasmijn Horst - WaarBenJij.nu

Hikes!

Door: Jasmijnenraoul

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

29 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

zo, wederom twee weken verstreken. En jawel, weer een hoop gebeurt.
Zo hebben we ongeveer twee weken geleden het idee gekregen om een stuk het land in te gaan. We hadden inmiddels al wel een stukje langs de kust gedaan. Al vrij in het begin naar het oosten, tot aan Hermanus, de wereldberoemde walvisroute, waar we helaas geen vinnetje gezien hebben, maar wel prachtige landschappen. Het zuiden totdat we gewoonweg niet meer verder konden, dat was Cape Point, via Simon's Town, waar we heel veel penguins gezien hebben. En verder naar het zuiden de struisvogels, touristen, bontebokken en schildpadden, etc. Een paar weken terug hebben we ons een stukje naar het noorden begeven, waar het landschap meteen een stuk veranderde. Een stuk droger/savanne achtiger en een heel stuk minder touristisch.

Deze keer was het dus tijd om richting het noord-oosten te gaan. Na wat zoeken op GoogleMaps ontdekte we dat de route richting Montagu, een klein dorpje in de buurt van Robertson, via Paarl gingen proberen. Helaas zaten alle hostels, lodges, guesthouses, etc de eerste dagen vol. Na een paar uurtjes zoeken vonden we een soort camping met backpackers barn, waarover ik zometeen meer vertel. Daar hadden ze nog wel plaats, voor de niet onredelijke prijs van 8 euro per persoon, per nacht.
De dag na het boeken zijn we optijd vertrokken. Het eerste stuk was eigenlijk gewoon de snelweg rijden, totdat we bij Paarl aankwamen. We waren toch wel benieuwd naar Paarl (N1 richting Paarl komt in drie kwart van onze routebeschrijvingen voor, dus maar even een blikje werpen).
Paarl zelf was eigenlijk niet veel. Iets buiten het dorp lag het taalmonument, waar we uiteindelijk niet meer geweest zijn, omdat een bezoekje aan "Fairview", een (geiten)kaas en wijnboerderij ons leuker leek. Bij Fairview hebben we verschillende kazen geproefd. Vooral de Geitenkazen waren erg lekker, (met chakalaka kruiden, of gewoon zo zonder iets). Het wijn proeven hebben we even uitgesteld, deels omdat we nog ver moesten rijden en deels omdat we nog een bezoekje aan "Viljoensdrift", een andere wijnboerderij die onder andere riviercruises aanbood, gepland hadden. Eenmaal uitgekeken en geproefd zijn we verder gereden richting Robertson, vanaf waar we door zouden rijden naar Viljoensdrift. Het was even lastig om de wijnboerderij te vinden. Het stond niet echt aangegeven en de straten hadden hier in de buurt geen namen. Na een tijdje rondzoeken vonden we dan eindelijk het bordje "Viloensdrift".
Het was een boerderij aan het water, erg mooi gelegen. Geen riviercruise vandaag, maar toch een mooie boerderij. Binnen stond een tafel met de 'proefbare' flessen wijn, vergezeld door iemand die over alle wijnen wat wist en kon vertellen, en een duits stelletje, wat over alle wijnen wat wilde weten en horen. Compleet met aantekeningenboekje, mooi om te zien. Het voelde wel een beetje amateuristisch om ernaast te gaan staan en naar een fles te wijzen omdat er "Merlot" of "Pinotage" op stond. De Pinotage omdat die meerdere gouden medailles had gewonnen in verschillende... ehm, wijnwedstrijden? Na wat andere wijnen geproefd te hebben, hebben we van de Merlot en de Pinotage, omdat die inderdaad erg lekker was, een fles gekocht en zijn we in een stuk doorgereden naar Montagu, waarmee we ook meteen een klein stukje van 'route 62' gereden hadden (dat is de garden route, maar dan door het binnenland zegmaar).

Na wat op en neer rijden in de paar straten die samen Montagu heten, vonden we dan De Bos, de camping/backpackers barn. Eenmaal in de barn aangekomen bleek de barn inderdaad uit oude stallen te bestaan. Iedere (oude paardenstal) was nu voorzien van 2 houten bedden met ieder een schuimrubberen matras. Alles bij elkaar een erg leuk gezicht. Het sliep wat minder, maar de ervaring is ook wat waard.
's Avonds zijn we naar de Montagu Springs geweest. Een zwembad van warm natuurwater (ongeveer 40'C). Het water was lekker warm, maar er was verder niet zo heel veel te doen, dus wel zijn optijd weer terug naar de barn gegaan, zodat we optijd konder gaan slapen. We hadden voor de dag erop een zware, lange hike gepland.

De volgende ochtend ging om half zeven alweer de wekker. Om zeven uur nog een keer en om half acht waren we dan eindelijk opgestaan. Na brood smeren, spullen in de tas stoppen en water bijvullen zijn we vertrokken naar parkeerplaats vanaf waar de hikes startte. Na ons in te hebben geschreven en emergency numbers gekregen te hebben, begonnen we de tocht. Er was matig weer voorspeld, we hadden (ik had...) gerekend op regen of in ieder geval bewolking. De eerste kilometer was vrij vlak en bijna geheel overdekt door bomen. Daarna begonnen we onder de bomen uit te komen en de berg op te lopen, geen wolkje te zien nog. Binnen een uur brandde de zon al zo dat we besloten ons maar extra in te smeren, en alvast een paar extra slokken water te drinken. De zon was om 11u al heel warm en was van plan dat nog wel een paar uurtjes vol te gaan houden. Na een flinke klim waren we bovenop de eerste (en hoogste) top, van onze wandeling. Dit was maar goed ook, want we hadden het allebei al aardig warm en er waren nog steeds geen wolken te zien. Het zag er naar uit dat het weerbericht (zoals eigenlijk bijna altijd hier) ernaast zou gaan zitten, wat later inderdaad het geval bleek. Na een paar uur gewandeld te hebben hoopte we dat we er nou toch zo onderhand wel bijna zouden zijn. Ongeveer een uurtje later kwamen we een hoop stenen tegen die aanduidde dat we op de 9km waren. Van de 12,6km. De laatste waren 3 erg zware, warme (het was inmiddels ruim 35'C, in volle zon, zonder schaduw), droge (de liters water die we bij ons waren waren zo goed als op) en lange (niet langer dan normaal, maar het leek wel een beetje zo) kilometers. Het zorgde er wel voor dat ieder briesje wind erg lekker aanvoelde. Hoe dan ook, we waren erg blij toen we het gebouwtje waar we ons ingeschreven hadden weer zagen verschijnen achter de berg. Eenmaal uitgeschreven en terug in de auto, bleek dan onze lichamen nog meer vocht bevatten dan ik dacht. Ik denk niet dat ik ooit zoveel gezweet heb.
"Thuis", in de barn, hebben we dan ook heerlijk koud gedouched en besloten we, na wat gegeten te hebben (heerlijke bobotie lasagna), naar de bioscoop te gaan. Na wat vragen bleek er niet in Montagu, maar in Robertson een bioscoopje te zitten. We moesten naar Robertson rijden en daar maar gewoon de weg naar de bioscoop vragen. Zo gezegd, zo gedaan. Eenmaal in Robertson (kleine 30km verderop), bleek na veel zoeken en vragen daar helemaal geen bioscoop te zitten, maar in een dorp verder... In Worcester. Dit was weer een half uurtje rijden (grootste deel 120km/u wegen... weer bijna 50km), maar hier was, inderdaad, de beloofde mall met bioscoop. Na parkeren en de mall afgezocht te hebben, bleek de laatste film, om 20.30u, net te zijn begonnen en daarmee de kassa's gesloten... We besloten terug te rijden naar Montagu en we hebben rustig bekeken wat we de volgende dag zouden gaan doen. Er bleek een Natuurpark te zitten, waar ze verschillende bokken en zebra's hadden. Dat leek ons wel wat...

De volgende ochtend zijn we iets minder optijd dan de dag ervoor vertrokken naar het BonteBok Nature Reserve. Na daar onze permit gekregen te hebben zijn we de auto ingestapt en hebben we het eerste stuk gereden, waarna we weer een een hike(je) gedaan hebben. We hebben de hike wel 2 keer gedaan, omdat we de route terug gemist hadden. Eenmaal de auto terug gevonden zijn we doorgereden naar de picknick area. Daar was een rivier waar je heerlijk in kon zwemmen. Erg lekker om na een paar dagen warmte eindelijk eens in een frisse rivier te kunnen duiken. Na goed afgekoeld te zijn zijn we doorgereden door het park. We hebben wel wat bokken gezien, alleen helaas weer geen zebra's. Die houden we nog tegoed...

De week erna hebben we rustig aan gedaan. Jasmijn is een paar keer naar het kantoor geweest, we zijn nog een keer naar het strand in Muizenberg geweest en we hebben gewinkeld...

25 Januari, 18.06u (Cape Town Time, geen idee hoe deze tijdzone heet...), Tyger Valley Mall:
Vanaf dit moment is Jasmijn de trots(t)e bezitster van een Camel Bag. Voor degene die niet weten wat het is: een camel bag is een tas , die je op je rug kunt dragen, die je kunt vullen met water, wat je dan door een slangetje kan drinken. Je hoeft dus geen waterflesjes meer mee te sjouwen:).

Deze aankoop moesten we snel testen. Enkele dagen later zijn we dan ook weer gaan hiken. Deze keer met bijna twee keer zoveel water dan de voorgaande keer, zijn we een route gaan lopen vanaf de Constantia Nek. Een erg leuke route met veel klim en klauter werk. Na 2 uur gehiked en "geklommen" te hebben, leek de route niet door te gaan. We hebben de hele omgeving afgezocht naar waar we heen moesten. Uiteindelijk vonden we het. Het enige probleem was dat het een goeie 15 meter onder ons lag, en niet makkelijk te bereiken viel. Na een tijdje gezocht te hebben naar een route naar beneden, besloten we het op te geven en terug te lopen naar de touristischere paden. Dat besloten hebbende kwam er een groep mensen van de andere kant (van beneden). Nu wisten we wel hoe we verder moesten. We zijn toch maar terug gegaan, omdat we niet wisten hoe de rest van de route aangegeven zou zijn. En het onduidelijk was of je verderop nou wel of geen permit nodig had voor dat stuk natuurgebied. Op de touristische route aangekomen hebben we nog een kleine 2 uur gewandeld voordat we terug naar de auto gegaan zijn. Alles bij elkaar toch weer bijna zeven stevige wandel uren erbij:).

Tot slot vandaag een lekker rustig dagje cursus/puzzlen/bankhangen gedaan:).

Groetjes uit Kaapstad!

Jasmijn en Raoul

• 29 Januari 2012 - 21:49

Jasmijn Van Der Horst:

Foto's komen morgen!

• 29 Januari 2012 - 22:06

Kees/maja:

geweldig om dit zo te lezen, wij krijgen echt heimwee naar zuid afrika!
    in nederland(friesland!) slaat de elfstedenkoorts al bijna toe omdat het streng gaat vriezen hier en jullie hebben extra water nodig vanwege de tropische temperaturen.
    wij zijn heel benieuw naar de fotos

groeten vanuit een steeds kouder wordend nederland

• 29 Januari 2012 - 23:14

Nasim&Loes:

Tof verslag! Wel benieuwd naar de foto's. Jullie lopen wel aardige stukjes zo te zien. Stiekem een beetje jaloers op de 35 graden nu is gebleken dat het hier niet gaat sneeuwen, maar wel -11 wordt...
    We wachten op de foto's.

Groeten uit Tilburg :)

• 29 Januari 2012 - 23:23

Tilly:

Nou die conditie van jullie dat komt wel goed, al dat eten moet toch érgens heen tenslotte ;)
    Leuk verhaal weer, en wat knap dat jullie toch steeds weer je auto terugvinden! Als ik dat allemaal zo lees zou iemand als ik behalve een permit waarschijnlijk ook n héél lang touw meekrijgen haha
    Wat zal de Strabrechtse Heide straks tegenvallen zeg, hoewel, daar zie je óók geen zebra's dus da's dan wel weer hetzelfde..
    Ben heel benieuwd naar de foto's, is iedere keer weer n leuke verrassing!
    dikke kus uit bevroren Heeze

• 30 Januari 2012 - 00:00

Marieke:

Jullie hiken/lopen/reizen wat af daar! Fijn dat jullie die mogelijkheid hebben, geniet ervan! :)

• 30 Januari 2012 - 15:30

Miep En Iris:

Hey hello,

Leuke avonturen weer, lekker veel wandelen en genieten van het zuid Afrikaanse leven.
    Wel een beetje te warm. Maar het ziet er wel top uit. Zeker die camelback, ideaal ding.
    We vonden jullie slaapplaats in THE barn er super uit zien. Is eens keer iets anders dan een hotel.
    Veel plezier verder. En we kunnen wel zeggen, geniet er maar lekker van. Maar dat hoeft niet, want dat doen jullie al lekker.
    Groetjes uit koud en een heel klein beetje sneeuwerig Etten-Leur.

• 30 Januari 2012 - 16:04

Tilly:

Hee wat n mooie foto's weer! De warmte straalt eraf..
    (Kunnen jullie onderweg nog n beetje gezellig kletsen samen of loopt Jasmijn alleen nog maar te lurken?)
    Hier ondertussen al zo'n 3 cm sneeuw gevallen.. hm.. toch maar weer even naar jullie foto's kijken :)

• 30 Januari 2012 - 20:51

Kees/maja:

leuke foto's!
    hebben jullie echt in die barn geslapen?
    en de prikkels moet je maar niet invallen lijkt mij.
    ik zal- als de sneeuw blijft liggen-ook wat fotos maken hier

• 30 Januari 2012 - 21:16

Jasmijn:

Papa/Mama,

Daar hebben wij echt geslapen, je moet ook niet te veel verwachten voor 8 euro per nacht.

• 31 Januari 2012 - 10:14

Oma Coba:

kijk ik iedere morgen of er nieuws is van jullie sla ik een dag over en ja hoor maar hier ben ik dan ben blij dat het met jullie zo goed gaat en ook jaloers . wat een leuke tochten hebben jullie weer gemaakt en de fotos zijn ook weer erg mooi ik heb nu trouwens ook een mooi foto boek van onze vacantie daar .ik ben er erg blij mee ik geniet er steeds van .heel veel groetjes en liefs oma coba ik ga de kou weer in

• 01 Februari 2012 - 13:06

Opa En Oma E.L:

Hallo Jasmijn en Raoul,
    Hier even een reactie van ons. Rustig de foto's bekeken heel mooi. Heeft Jasmijn het niet druk op haar werk of zomaar een weekje vrij. Hoe dan ook jullie genieten wel. Wij proberen zonder problemen de koude winter door te komen. Tanya is weer terug in singapore voor een tijdje. dus is nhet hier weer rustig.
    Heel veel groeten van ons.

• 09 Februari 2012 - 10:54

Cobie:

hallo luitjes.eindelijk tijd om jullie verslagen te lezen wat geweldig om zoveel te zien de 11 steden tocht komt er niet dus de friesen kunnen weer gaan dooien .het is nog wel koud .ik heb gisteren een heel moeilijk besluit moeten nemen amber heb ik inlaten slapen.het kon niet langer ze was zo benauwd.en dan moet je in het belang van het beestje denken .tot mailse kus cobie

• 14 Februari 2012 - 12:07

Ruud Van Baak:

Eindelijk jullie comlete verslag en foto's gezien.

Ik heb vandaag een onverwachte vrije dag, vandaar dat ik nu op mijn gemak heb kunnen uitzoeken hoe eea werkt(Ouderdom).
    mooie vehalen(lees schrijverstalent) en foto's. Jullie hebben al veel meegemaakt, dit avontuur zal je de rest van je leven blijven koesteren, maar dat ga je pas ervaren als je weer thuis bent.

Hier heb je niets gemist, op de zaak is alles hetzelfde en we hebben een extreem koude periode achter de rug.

Even wat positieve kritiek.
    Zorg dat je ALTIJD je camera bij je hebt, de juiste schoenen en dat je altijd ruim op tijd bent bij entree's afvaarten e.d. en denk eraan... er is maar een woord in het leven dat teld....DOEN !!

Ik blijf jullie avontuur natuurlik vol spanning volgen en wens jullie alvast veel geluk plezier en spannende dingen toe

Groetjes Ruud

• 15 Februari 2012 - 18:00

Lily:

last but, (zeker weten) not least mijn reactie.
    Ik ben niet zo'n permanente volger als jouw familieleden, Jasmijn, maar ik kijk regelmatig en lees de verslagen met héél veel plezier.
    Wat een prachtige foto's weer.
    Wat zal Heeze (of all places....) tegenvallen.
    GJ zal er al zijn, als ik dit schrijf.
    Heb een fijne tijd met elkaar, jongens!