Slaapplek nummer 4 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jasmijn Horst - WaarBenJij.nu Slaapplek nummer 4 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jasmijn Horst - WaarBenJij.nu

Slaapplek nummer 4

Door: Jasmijnenraoul

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

21 November 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo Nederland,

Jawel het is alweer de 4e plek waar we slapen (als we het vleigtuig en vliegveld niet meerekenen;) ). Eerst hadden we Protea Castle Hotel, in Green Point. Een mooi hotel met een ruime kamer. Na 2 nachten daar zijn we naar Long Street Backpackers gegaan. Een kleinere, maar nog steeds vrij ruime kamer. Een gedeelde badkamer/wc, maar tot nu toe wel de gezelligste slaapplek. Na een ruime week daar zijn we opweg gegaan naar Hermanus, waar we ook overnacht hebben in een backpackers hostel. De kamer was een stuk mooier, het bed 1000x beter (geen veringen die door de lakens prikte enzo...), maar qua gasten niet zo gezellig. We deelde onze "afdeling" met een paar niet zo spraakzame Nederlanders en een Frans stelletje. Terug van Hermanus zijn we dus hier aangekomen, bij nummer 4. We slapen bij een kennis van Katelijne (van stagebemiddelingsbureau 4exchange). We hebben een mooie kamer, met douche en wc en we kunnen gebruik maken van haar keuken, wasmachine, etc. Opzich niet verkeerd allemaal, maar wel raar om steeds zo bij iemand in huis te zitten. Inmiddels dus bijna 2 weken verder en nog niet echt een beeld van wanneer we ons appartement in kunnen. Wel kregen we vanmorgen een smsje : "Hi Raoul! Just wanted to follow up with you if you are still interested in Manhattan place?". Dat was raar, want we waren meer aan het wachten op iets wat zou bevestigen dat we er eerder in konden...

Maargoed.
Deze week weer een hoop gebeurt. Eerst hebben we zaterdag ochtend een huurauto opgehaald. We hadden er eentje besteld van Klasse A, wat dan neerkwam op een Kia Picanto zonder airco, abs, airbags, radio, stuurbekrachtiging, of wat dan ook. Eenmaal daar kregen we een Hyundai i10, ook klein, maar met airco, abs, airbags, radio(cd/usb/aux) en stuurbekrachtiging. Met nog maar 3700Km op de teller. Natuurlijk was de auto na 4 uur in ons bezit te zijn geweest bruin van t zand, zowel van binnen als van buiten...
Het links rijden... Tja, even wennen, t gaat goed ondanks dat de ruitenwissers aan gaan als je af wil slaan, de versnellingspook nog steeds niet in de deur zit (hè jasmijn?) en je op de snelweg dus de linker baan moet hebben (...raoul...).

Met de vers gehuurde auto reden we, na wat knoeien met de route, Kaapstad uit, richting Hermanus (de route die bekend staat om de walvis spot plekjes). De route was prachtig. Echt weer een hele andere kant van Afrika. Drogere stukken, groenere stukken en vooral, heel veel mooie stukjes strand. Zowel stukken met rotsen waar t blauwe zeewater tegen omhoog spat, als mooie stukjes zandstrand. Met achter ons hele mooie bergen. Bij Pringles Bay was een mooi stukje zandweg waarvan we niet zeker waren of de auto het zou redden. Wel dus. Halverwege het zandpad (wat ook naar een whalespotting spot liep, en we ook foto's van hebben, maar met deze internetverbinding vandaag niet mogelijk zijn te uploaden), was weer een natuur reservaat, met Baboons. Ze zaten best wel dichtbij en de meeste waren niet bang. Een aapje zag ons en wist ineens niet meer dat hij de straat over aan het steken was, rende wat op en neer en schoot snel weer de bosjes in, waarna wij ook de auto weer in doken, en de route verder gingen.
De volgende stop was Betty's Bay. We zijn de naam van het reservaat kwijt dus we houden het even bij Penguinparadijs/Jasmijnparadijs. Hier zaten heel veel penguins. Best wel appart. Het was een stukje kust van nog geen kilometer lang wat helemaal vol stond met penguins en een paar beestjes, een soort grote cavia's, die ze Rock Hyrax noemen, ookwel Dasse (foto's komen dus nog). Helaas konden we niet echt tussen de penguins in lopen, maar dat komt nog wel een keer. Toch een leerzame dag geweest met deze... vogels, hè jasmijn?:)
Helaas hebben we de hele route geen walvis meer gezien...
Aan het eind van de middag kwamen we dan aan in Hermanus. Een klein dorpje aan de kust van de Atlantische Oceaan. Toen we het hostel hadden gevonden en alle spullen uit de auto gehaald hadden, zijn we naar (wat volgens de rough guide een van de beste van heel Hermanus is) een fish shoppe geweest. Waar ze inderdaad heerlijke fish and chips hadden. Die hebben we op een heel mooi stukje rotsstrand opgegeten, waarna we nog een stukje gewandeld hebben en optijd naar bed gegaan zijn.
Zondag ochtend zijn we vertrokken naar Fernkloof Nature Reserve. We besloten een rondje te lopen door het reservaat. Eenmaal aan de wandel zijn we steeds verder de berg op gelopen, totdat we uiteindelijk op het topje stonden. Het waaide erg hard en we besloten verder te lopen naar een dam die we vanaf de top konden zien. We hebben heerlijk geklommen en geklauterd. Eenmaal bij de dam wilde we nog verder, maar werd het te lastig om op slippers door te klimmen en zijn we maar terug gegaan naar de auto (wat toch nog wel een stukje was). Deze wandeling achter de rug hebbende zijn we terug gegaan naar Kaapstad om ons huidige slaapadres te gaan zoeken, een hapje te gaan eten en na wat puzzletjes te maken weer lekker te gaan slapen.
Vandaag zijn we naar Ratanga Junction gereden, waar een heel (heel!) grote shopping mall langs zit en hebben we alvast denkbeeldig alles gekocht wat we nog nodig hebben voor in het appartementje. Thuis lekker pasta gemaakt, en zometeen een realistische lijst maken met wat we allemaal echt gaan kopen morgen.

Tot slot zal Jasmijn jullie vertellen hoe het met haar stage gaat:

Over stage kan ik nu nog niet heel veel vertellen, maar voor alle mensen die benieuwd zijn hier toch een eerste indruk. Vorige week ben ik alleen even langs geweest om hoi te zeggen, dit ging ook heel erg snel en binnen 10 minuten stond ik weer buiten. Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik met de andere nederlandse staigares mee mogen werken. Of nouja werken.. de eerste dag was er niks te doen en hebben we een beetje rondjes in het park gelopen. De 2de dag moesten we een set-up doen voor evenemten. Ik moet zeggen dat het allemaal heel erg onduidelijk was en ik eigelijk geen idee heb wat ik heb gedaan. Het is hier zo'n andere sfeer. Vrouwen mogen eigelijk niks tillen, ze moeten gewoon "vrouw" zijn zoals ze het daar zeggen. Wij zitten dan ook eigelijk helemaal in een mannen team. Als je ergens vraagt waar iets is krijg je ook altijd het antwoord : somewhere. Daarna hebben we dus 2 uur lang naar de citroen gezocht die gewoon achter de bar bleek te liggen. Vanaf woensdag begint voor mij het echte werk. Ik werk woensdag tot en met zondag en vanaf dan word het nieuwe rooster bekend. Het rooster is altijd heel erg verschillend en de werk uren ook. Ik heb nu wel pech, ik kom meteen in het hoogseizoen aan. Dus ik moest me voorbereiden op 2 maanden heel veel en hard werken, met misschien zelfs een werkweek van 6 of 7 dagen. Daar staat wel tegenover dat ik vanaf eind januarie eigelijk niks meer hoef te doen daar. Zoals hij het zei dan worden het werkweken van 2 dagen. Hij dacht ook eigelijk dat ik maar tot eind januarie zou blijven. Nog maar even kijken hoe dit echt gaat lopen, want hoe leuk veel vrije tijd ook is, ik zal toch mijn studiepunten moeten binnen halen, en met 2 dagen per week gaat dat niet lukken. Het is vanaf deze week maar even afwachten hoe het echte werk eruit gaat zien. Tot nu toe heb ik vooral mee gekregen dat ze niet snappen wat stage lopen is en dat alles wat in mijn beschrijving stond niet klopte. Het is nu ook nog steeds niet duidelijk wat er precies van mij verwacht word. Het idee was dat ik assistent floormanager zou zijn. Maar aangezien er hier geen floormanager is zal dat nogal lastig zijn. Nouja het is maar even afwachten en kijken waar dit op uitloopt. Hoe dan ook er zijn genoeg evenementen hier die ik hoe dan ook ga meemaken/aan mee werken.

Groetjes,

Jasmijn en Raoul

• 21 November 2011 - 20:39

Miep En Iris:

Hey daar in sud Afrika,

Hier een berichtje uit het land waar ze ook aan de verkeerde kant rijden. Oftewel een berichtje uit Londen. Gelukkig hoeven wij hier niet met een auto rond te rijden. Lang leve de metro en bussen. Tevens zijn ze hier zo wijs dat ze bij de oversteek plaatsen aangeven welke kant je op moet kijken voordat je oversteekt.

Zo te lezen zijn jullie al redelijk gewend aan Afrika. Alleen jammer dat het nog niet duidelijk is met jullie huisje. Nou maar hopen dat jullie er toch snel terecht kunnen. Hostel e bij andere slapen is even leuk maar dan toch fijn een eigen plekkie.

Jasmijn we hopen dat je toch je ding kan doen op je stage zodat jij je punten haalt. Maar dat komt vast goed.

With love from london.

• 21 November 2011 - 20:45

Opa En Oma V.d. Hors:

hallo globetrotters, even een korte reactie. zoals van mij verwacht mag worden even op internet gekeken wat babaoons nog maar weer voor apen zijn,, nu grote jongens met grote tanden, kunnen agressief zijn dus blijf uit de buurt, de site waar ik op tercht kwam is van go zuid-afrika, leek mij interssant ,
    bedankt voor de uitgebreide verslag geving,
    groetjes opa om

• 21 November 2011 - 20:51

Loes:

Wauw! Klinkt allemaal super! Ik hoop dat jullie snel beter internet hebben, want ik wil natuurlijk graag weer wat foto's zien.. Ik hoop dat het toch nog allemaal goed komt met jullie appartementje, gelukkig viel de auto mee! Nog veel klim&klauter plezier :)

xLoes

• 21 November 2011 - 22:34

Kees En Maja:

hoi jasmijn en raoul
    in korte tijd hebben jullie toch al weer veel leuke/ mooie/ interessante dingen gezien!
    zo'n uitgebreid verslag lezen we graag.
    nog maar even afwachten hoe hard je moet werken, maar daar kun je vast wel tegen, jasmijn.
    En als jullie dan straks een eigen stekje hebben, dan komt het helemaal goed.
    Liefs, papa en mama

• 22 November 2011 - 10:43

Oma Coba:

hallo jasmijn enraoul
    leuk weer iets van jullie te horen het weer zal bij jullie vast wel beter zijn als hier we zitten al dagen in een vervelende mist maar vandaag is er voor het eerst weer een zonnetje het is te hopen dat jullie snel een eigen woonruimte hebbenwant dat is toch welprettiger en zo te lezen hebben jullie best al veel gezien kunnen jullie ons straks precies vertellen waar we naar toe moeten ik krijg er nu toch wel steeds mmer zin in heel veel liefs uit breda groetjes oma coba

• 22 November 2011 - 14:57

Tilly:

Zóóh, jullie zijn er nog maar zo kort en hebben al zoveel gezien! Wat hebben wij het hier dan toch maar saai hé! Ik hoop dat jullie het vol blijven houden om zo'n lange verslagen te schrijven: is erg leuk voor ons! Fijn dat jullie nu in ieder geval n autootje hebben, ben je toch iets vrijer mee. En dat links rijden zal wel snel wennen, het wordt pas echt eng als jullie straks weer rechts moeten gaan rijden haha. Je stage-opdrachten klinken anders dan ik verwachtte jasmijn, "zoek de citroen" en "gedraag je als n dame".. maar dat gaat nog veranderen denk ik?
    Heel veel succes met nou-dat-huisje-nog en n heel dikke kus voor jullie allebei

dikke kus

• 22 November 2011 - 18:37

Riet En Johan Heeze:

Wij maken ons druk over Sinterklaasinkopen en jullie zijn lekker bezig met mooie reisjes. Watzien jullie veel prachtige dingen. En jullie vinden ze zo maar. Door jullie verslagen genieten wij mee en krijgen zo een aardig beeld van Zuid Africa. Ook dat je alles op je af moet laten komen, zoals de woning en het werk. We zien de afloop wel. Veel groetjes van opa en oma uit Heeze.

• 22 November 2011 - 19:01

Stan:

Dag Jasmijn en Raoul,

Weer helemaal bijgelezen... goh, wat gaan twee weken snel voorbij... goh, wat hebben jullie veel gedaan in twee weken tijd... Het klinkt allemaal wel heel mooi en bijzonder... Dat wat jullie allemaal ondernemen dan he, want dat van die woning lijkt me heel vervelend; op een gegeven moment wil je toch gewoon een vaste plek hebben... Succes daarmee en veel geduld toegewenst...

Ik hoop ook voor je, Jasmijn, dat er snel wordt uitgezuiverd wat je plek gaat worden op de stage... En Raoul, ben jij al op zoek naar werk? Hoe gaat de banenjacht of de nieuwe job?

Nu ik me in die mailinglijst heb laten zetten, blijf ik op de hoogte; ik zie uit naar jullie nieuwe verhaal!

Veel plezier en succes daar!

Kus/groet,
    Stan

• 22 November 2011 - 19:52

Niels:

he hier ben ik eindelijk was vergeten iets eerder te plaatsen maar ja zo gaat dat zo te zien gaat het daar wel goed leuk die pingins(of hoe je ze ook spelt)
    het is hier erg koud en mistig de afgelopen dagen.
    maar ja over 4 weken zijn we daar al.
    hopen dat dan jullie al een huisje hebben.

nog heel veel sucses en plezier wat wel zal lukken denk ik

groeten niels