Baie - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jasmijn Horst - WaarBenJij.nu Baie - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jasmijn Horst - WaarBenJij.nu

Baie

Door: Jasmijnenraoul

Blijf op de hoogte en volg Jasmijn

02 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Veel.

Hallo allemaal,

Ten eerste (beter laat dan nooit) voor iedereen

De beste wensen voor 2012!

Vandaag dan maar weer een keer een verslag. Het is er afgelopen week niet van gekomen iedere keer. Drukke week gehad. Wel (alweer) een hele leuke week. Tafelberg beklommen en natuurlijk zijn de ouders, het broertje en de oma van Jasmijn hierheen gekomen. Daarover zometeen meer.

Zoals jullie al weten zijn Jasmijn en ik al een keer eerder de tafelberg op geweest. Dat was echter met de cable way (kabelbaan). We hebben de vorige keer een stukje gewandeld over de top en zijn toen braaf weer met de cable car mee naar beneden gegaan. Dit keer wilde we het allemaal iets sportiever aanpakken. We hebben ons immers voorgenomen dat we minimaal 1 keer per week een goeie hike (wandeling) willen gaan maken. De week ervoor hebben we de Devils Peak een heel eind op geklommen en het leek ons deze keer dus wel wat om de Tafelberg een keer te proberen. Na een lange tijd zoeken naar een mooie hike om de berg op te komen hadden we er dan eindelijk een gekozen. Deze begon (zoals de meeste hikes die naar de top van de tafelberg gaan) bij "Platteklip Gorge". De bedoeling was echter dan na enkele honderden meters gelopen te hebben, een afslagje te nemen en zo dan via een alternatieve route, eentje die vele malen zwaarder was dan de 'touristische', de top te bereiken. Na deze enkele honderden meters en nog een paar meer, bleek dat we het pad gemist hadden. We besloten toch maar de touristische route vol te houden en dan desnoods op de top nog een extra wandeling te maken. Na een goeie, toch wel erg vermoeiende, anderhalf uur klimmen, bereken we de top. Niet het hoogste punt, maar de bovenkant van de berg, het plateau. Toch wel een beetje vermoeid zijn we daar naar het/de "upper cableway station" gelopen. Daar zit een restaurantje bij, waar we een verfrissend drankje gedronken hebben en wat hebben gegeten, waarna we besloten verder te wandelen. We waren inmiddels bijgekomen en hebben voordat we terug naar beneden liepen nog een uurtje over de berg rond gelopen. Ondanks dat de gehele top van de berg bedekt was door een wolkentapijt, waardoor je niks van de hele berg, of omgeving kon zien, hebben we lekker gewandeld. Na een kleine 20 minuten afgedaald te hebben, waren we de wolken uit. De zon scheen weer en het was meteen weer een stuk warmer. Toen we bijna beneden waren moesten we nog even naar de wc. We herinnerde ons dat er bij het/de Lower Cable station een toiletgebouw was. Toen we bijna benden waren, stond het station aangegeven. Je kon er gewoon heen lopen. We besloten dat even snel te doen. Na een kwartier kwamen we een bordje tegen: Lower Cable Station 50 minutes... Na stevig doorlopen bereken we toch al na een goed half uur het station, waar we naar de besloten gewoon maar over de weg terug naar de auto te lopen, in plaats van de wandelroute.

De dag daarna zijn we de ouders van Jasmijn op gaan halen van het vliegveld. Dat was een extra verassing, omdat Jasmijn eigenlijk zou moeten werken, maar onverwachts vrij gekregen had en dus toch mee kon. Kees, Maja en Coba zijn door iemand opgehaald en naar het guesthouse gebracht en Niels is met ons meegereden en uiteindelijk ook bij het guesthouse aangekomen. 's Avonds zijn we uit eten geweest bij Moyo's. Het restaurant waar we eerder ook gegeten hadden (zie vorige verslag).

De eerste dag met de ouders van Jasmijn, de eerste hele dag dan..., zijn we met zn allen eerst naar V&A Waterfront geweest. Daar hebben we wat gewinkeld in de Victoria Warf, een van de grootste shopping centres in Kaapstad. Na een rondje gelopen te hebben, en een hapje gegeten te hebben, zijn we de, nog steeds best wel kleine, zeker met zn 6en, auto ingestapt/gepropt en hebben we de Bo-Kaap bezichtigd. Een stevige klim op een toch best wel warme dag. Als afsluiting hebben we gegeten bij Masala Dosa. Een restaurantje met een Zuid-Indische keuken. Erg lekker en apart.

De tweede dag, was Kerstdag. Erg onwerkelijk om met 28 graden op het strand van Muizenberg, in de golven spelend kerstmis te vieren als je het gure Nederlandse klimaat gewend bent. 's Avonds hebben we heerlijk gegeten bij Balducci's. Een heel goed Italiaans visrestaurant met, natuurlijk, heerlijk eten.

Dag drie hebben we gespendeerd in Hout Baai. Het vissersdorpje vanaf waar je boottochtjes kan maken naar Seal Island. Jasmijn en ik hadden dit al meerdere malen geprobeerd, maar waren steeds te laat. Dit keer waren we ruim optijd vertrokken. We hebben over de kleine 40 km, toch nog 2 uur gedaan, heerlijk die vakantie periode in Zuid-Afrika... Gelukkig dit keer niet met zn allen in de mini auto, maar in de heel wat ruimere Nissan X-Trail van Kees, Maja, Niels en Coba. Uiteindelijk waren we toch nog mooi optijd om mee te kunnen varen met een van de boot tours. Nooit geweten dat er toch nog ongeveer 5000 zeehonden leven in Hout Baai. Seal Island was dan ook een soort grote rots in het water met heel, héél veel zeehonden. Erg leuk om een keer gezien te hebben. Terug aan wal hebben we een hapje gegeten, heerlijke garnalen met peri peri saus, in een restaurantje in de haven. Toen weer lekker naar huis en optijd naar bed.

Toen zijn de ouders van Jasmijn op safari gegaan. En ik bedenk me nu ineens dat we nu pas de Tafelberg gingen beklimmen in plaats van een paar dagen geleden...

Jasmijn is naar haar stage gegaan, om aan schoolwerk te werken en belde ineens naar huis, of wij niet zin hadden om naar Gordon's Bay te rijden en een nachtje bij haar ouders in het Guesthouse te overnachten. Dat omdat het een prachtig Guesthouse was, met zwembad, fitnesszaal, hele grote kamers, etc. Dat leek ons wel wat, en een paar uur later zaten we dan in de auto naar Gordons Bay om bij een inderdaad prachtig guesthouse te logeren. De dag erop zijn we naar Fernkloof Nature Reserve gegaan om een stukje te wandelen. En we hebben weer schildpadden gezien. 's Avonds hebben we gegeten in een heel goed visrestaurant in Gordons Bay. Echt de lekkerste vis die we gegeten hebben in Kaapstad. Ik ben de naam van het restaurant even kwijt helaas.

De volgende dag zijn Jasmijn en ik optijd terug gegaan naar Table View. Jasmijn en ik hebben vlees en salade gehaald voor de braai die we 's avonds hadden (met ouders, coba en niels), waarna we de auto ingegaan zijn richting het Nieuwjaarsconcert in de Botanische Tuinen in Kirstenbosch. Heel raar eigenlijk om oud en nieuw te vieren, picknickend bij een concert van Blue Elvis (Afrikaanse Idols winnar), No one's Arc (mix van Jazz, Afrikaans en Reggae) en Prime Circle (Afrikaanse Rockband). Wel een leuke avond gehad:).

Tot slot zijn we gister naar Signal Hill geweest. Het eigenlijke plan om de Tafelberg op te gaan ging volledig de mist in, door de wolken. Signal Hill was ook erg leuk. Maja en Niels hebben zelfs nog kunnen paragliden (zie http://www.keesenniels.waarbenjij.nu/ voor de foto's:) ). Erg leuk om te zien en zeker iets wat Jasmijn en ik binnenkort ook gaan doen. 's Avonds wederom heerlijk gegeten bij Blowfish, een sushirestaurant, waar we onbeperkt sushi gegeten hebben, met een cocktail als toetje.

Vandaag hebben Jasmijn en ik een rustdagje ingelast. We hebben wat series gekeken en de was gedaan, zometeen snel boodschappen doen voordat de winkels dicht gaan en dan lekker avondeten.

Dat was het dan weer voor de afgelopen 2 weken.

Groetjes uit Kaapstad!

• 02 Januari 2012 - 16:56

Tilly:

oh wat hebben jullie het druk, druk, druk met leuke dingen doen! Dan heb je zo'n rustdagje tussendoor echt nodig :)
    Wat lekker ook om buiten oud en nieuw te vieren zonder jas en sjaal en paraplu,
    wat n goed begin van het nieuwe jaar :) Heel veel plezier nog in de laatste week met jasmijns familie!

• 02 Januari 2012 - 18:43

Opa En Oma V/d Horst:

Hallo Jasmijn en Raoul.In de eerste plaats de beste wensen voor 2012 voor jullie. Fijn dat jullie zoveel uitstapjes maken en het is vastgezellig met de familie want volgende week gaan jullie misschien niet zo vaak meer uit eten met een wijntje enz. Geniet er maar van. Balou was heel bang met oudejaarsavond heb een paar uur met hem op schoot gezeten toen werd hij weer wat rustig. Tanya is met ons teruggekomen en heeft zich nu ingeschreven voor drie universiteiten dus maar kijken waar er plaats is. Verder gaat alles hier goed.
    Heel veel groeten van ons.

• 02 Januari 2012 - 20:51

Miep En Iris:

Gelukkig en gezond 2012........

Het was wel even afkicken hoor, zonder jullie verhaaltje. Gelukkig houd Kees de site van hun een beetj bij. Zo zijn we toch een beetje op de hoogte.
    Blij dat het allemaal goed gaat. Nog een paar dagen en dan keert de rust weer terug in Kaapstad. Dan zit de vakantie erop voor de rest van de fam. Geniet er nog maar lekker van.

groetjes uit Etten-Leur

• 05 Januari 2012 - 09:51

Kees:

leuk verslag, grappig om het van de "andere kant "te lezen, we hebben idd veel leuke dinge gedaan samen.
    btw het restaurant heet de "taverne"in gordons bay

we zullen de reisverslagen trouw blijven volgen

greetz
    kees maja niels coba

• 06 Januari 2012 - 10:33

Cobie:

eerst veul heil en zeegn in het nieuwe jaar.leuk om alles weer te lezen wat een aventuren daar kan je altijd op teren.de week in etten-leur was ook zo om .veel gewinkeld.nog veel meer gekocht.de 2honden waren goede vrienden .leuke week gehad. nu weer normale weken gelukkig weer oppassen op syll die nu loopt prachtig om te zien .z;on klein kereltje en begint te teuten .ik zal proberen een foto te sturen .het is hier nood weer geweest en verschillende dijken staan op het punt door te breken.ik heb de laarsen al klaar staan.[grapje]tot mailse liefs tante cobie.